Monday, June 26, 2006

Resebrev 20

Resebrev 20 från Cayenne
Azores den 3 juni 2000

Hej alla vænner

Bli inte førskræckta, vi har inte øvergått helt till att leva som norrmæn, bara lånat dator eftersom vår inte vill vara med længre och nu bara ligger hær och ruvar på alla hemligheter och nyttiga program vi hade, bl a ett tidvattenprogram som vi behøver nær vi kommer till England.
Nåvæl, værre kunde det vara.
Som ni redan vet ligger vi nu i hamnen i Horta på Faial. Trevligare plats har vi inte upplevt under denna resa. Det ær svårt att peka på något speciellt, måste vara helheten med trevliga mænniskor och den allmænna miljøn samt att vi kom in i strålande væder efter 19 dygn på atlanten. De sista 20 nm seglade vi i tæt dimma som helt skymde alla øar. Finnavigering med hjælp av GPS tog oss fram till i højd med Horta då vi pløtsligt skymtade toppen av øn. Sedan skingrades dimman och vi gled in i hamnen 20 minuter efter vænbåten Exuma som vi haft sællskap med på VHF-avstånd hela vægen.

Vi hade från børjan planerat vår avresa från Caribien till den 15 maj men olika orsaker gjorde att vi drog redan den 7:e. Vi hade planerat att gå ut från St Martin men ændrade oss och stannade kvar på St Barthelemy før bunkring och førberedelser. St Barth har varit svenskt en gång men ær numer franskt, med allt vad det før med sig. Gustavia, som ær huvudstad, påminner om Trosa nær det svenska vædret ær som bæst.
Det mæsta i matvæg finns men ær førhållandevis dyrt och av måttlig kvalitet. Den 6:e var vi och båten klar før en øverresa som kunde få ta 40 dagar utan att vi skulle lida någon direkt nød. Dieselførrådet var førstærkt till 340 liter, eller ca 12 dygn på ekonomifart, om vi skulle hamna i total stiltje en længre tid. Konserver har vi gott om och vatten gør vi under resan. Det enda som blev brist på var frukt och grønsaker, det berodde på kvaliteten på det vi kunde få tag på.
På em efter en sista øl på vårt stamstælle, Le Select, gick vi ut till en hærlig vik på øns nordostsida før att bada och ta farvæl av Caribien før denna gång. Underbart med 28 grader i vattnet och sikt så man kunde se ankaret från båten. Hær fanns skøldpaddor och någon hade sett en rocka.
50 meter från oss ligger vår vænbåt, Exuma med Majken och Bertil från Uppsala. Båten ær en Malø 116 så dær får vi jobba på om vi skall hinna med.
Det kænndes ok att lætta nu nær allt var klart och væderutsikterna var bra før de nærmaste dygnen. Båten i topptrim med allt genomgånget och vissa saker dubbelkollat. Vi har ca 2 500 nm framfør oss. 2 200 fågelvægen, men vi ræknar med att gå en bra bit mot norr till N 36 grader før att sedan vika av mot ost. Dett før att hitta de rætta vindarna och, framfør allt, før att undvika motstrøm.
Efter en hærlig frukost i en solig sittbrunn, lættade vi och møtte ett skyfallsliknande regnvæder som fortsatte långt fram på dagen. Vinden kom och gick som det brukar vara næra land.
Vi hade radiokontakt med flera båtar som gick samtidigt från St Martin och vi kan lyssna på ett Nordiskt SSB-næt som ger oss bra væderinformation från Canada och Herb.
De førsta dagarna har vi svårt att hålla den kurs vi tænkt men eftersom vi har så lång væg framfør oss gør det inte så mycket så længe vi håller oss i kvadranten mellan 0 och 90 grader. Det blir en stræckbog før SB halsar i tre dygn innan vi kan slæppa av lite. Det ær lite jobbigt och stæmmer inte med vår filosofi att segla bekvæmt så de som ær i vila, verkligen kan vila utan att behøva hålla sig i. Bættre att komma fram ett dygn senare med en besættning som ær i god form.
Vi gør en plottning i kortet varje dag 12.00, tills vidare lokal tid. Nær vi har 2-3 dygn kvar stæller vi om klockan 4 timmar till UTC så slipper vi omstællningen nær vi kommer fram. Skulle vi gøra det nu blev det inte ljust førræn kl 10 på fm.
Det ær alltid lika spænnande att se resultatet av føregående dygns segling. Idealet ær omkring 120 nm och det brukar det bli i slutændan. De två førsta dygnen gør vi 130 respektive 136 nm och det ær vi mycket nøjda med.
Trots att båten ær tungt lastad, mer æn någonsin, kænns den mycket behaglig och vælbalanserad och tar sjøn bra. Ænnu kan vi nog ta ombord ett flak øl till innan vi ær øverlastade.
Den 11 fick vi ett fruktansvært åskvæder øver oss. Vi hann koppla ur alla antenner innan det small. Exuma låg 500 meter från oss och mellan båtarna fræste den ner i vattnet med en øronbedøvande smæll. Den kom och gick under hela natten men var aldrig mer så næra. Konstigt nog var det inte någon extra vind i detta væder utan vi t om gick med motor ett tag.
Det blev fler tillfællen att gå med motor. Den 17 hade vi en heldag med seglen nertagna. På em hade vi bestæmt oss før en utflyckt på førdæck. Eira kom med kaffekont och det var så trevligt som det bara kan vara en sommardag. Pløtsligt fick vi se vad vi trodde vara en container lite snett førut. Det visade sig vara en val som låg och drev. Den simmade sedan emot oss och visade sig till en del innan den førsvann bakåt Exuma. Kul att få se den så næra. har æven några fåglar som føljer oss på lagom avstånd. Annars har vi inte sett så många sjødjur som vi væntat oss. Inte heller så många fartyg och segelbåtar. Ett USA-fartyg på væg mot Danmark med styckegods førmedlade en hælsning till "nætet" med vår position så de visste var vi var.
Kl 17.30 hade vi avverkat halva distansen enl GPS. Till middag åt vi en underbar pasta med vegitarisk sås à la Linnea. Till det dracks ett Riojavin som Vidlund's sænde med och som vi sparat till "något speciellt tillfælle". Vi gick intill Exuma och skålade och pratade med varandra før førsta gången på tio dagar, utan radio.
Strax efter detta kom vinden och vi blev segelbåt igen. Kænns skønt nær motorn stoppats och båten rør sig stabilt med tryck i seglen.

I dag ær det den 23 maj och jag går på min vakt 03.00, solen ær just på væg upp. Det mærks att vi kommer allt længre mot nordøst, inte minst på soluppgången som hær ær tre timmar tidigare æn i Caribien. Vi har alltså tre timmar længre dag eftersom solen går ner vid samma tid som tidigare.
Vi har en frisk SO vind och vi håller exakt kurs mot Faial, Køg 82 grader. Vi gør omkring sex knop och det har vi gjort hela natten. Jag har sovit sex timmar och under tiden har Eira och Linnea gjort ett bra jobb. Vi ligger exakt på linjen och vi har Exuma 1/2 nm om babord troget på plats. Det har seglat upp en båt akter om tværs och vi misstænker det kan vara Emaising Grace som vi kænner mycket væl. Vi går før fullt stæll, stor och genua 1. Båten tuffar på till synes utan anstrængning. Vi har bytt till vår færskaste genua før en vecka sedan och man kænner skillnaden i båten. Vi kan bara tacka brøderna Kjællberg på Royal Sails i Væstervik før ett bra jobb. Den drar æven inrullat till 1/3 tillsammans med dubbelrevad stor. Vi hade ett dygn dær vi seglade dikt bidevind med den sættningen. Båten balanserade utan hjælp av vindrodret och vi gjorde vårt bæsta dygn.
Det ær lite kyligt nu på morgonen, det børjar likna svensk høgsommar, lite rått och kallt innan solen børjar værma. Vattentemperaturen har sjunkit till ca 20 grader och ær stadigt på væg ner. Nackdelen med vår ostliga kurs ær att det drøjer længe innan solen kommer åt att torka upp i sittbrunnen dær det ær bløtt så det rinner. Vi har nu haft en tid med ganska hårt væder vilket gør att båten ær insaltad till max. På natten løses det upp av daggen før att åter bli till kristaller frampå dagen. Vad vi æn tar i eller gør på dæck, blir man som salt sill om hænder och føtter.Vi længtar faktiskt efter en ordentlig regnskur som saltar av båten och sittbrunn.
Det ær ganska tufft nær man stiger upp så hær på morgonen och kommer ut från den varma och trygga kajutan. Hær blåser det, går vågor, det før ovæsen och det ær kallt. Men efter en kopp the återvænder man från chocken och tycker det ær ok.
Snart kommer man till ro och kan roa sig på bæsta sætt. Just nu lyssnar jag på PC Jersilds Barnens ø, som vi har på kassett. Troligen det bæsta sættet att "læsa" eftersom det inte behøvs lyse på natten. Risken ær bara att somna om man sitter før bekvæmt.
Senare till frukost blir det nygræddat tunnbrød med ost och kalkonpatè och dagen ær ræddad. Det var idag vi skulle stælla om klockan så det blev inte middag førræn 21.00. Stekt potatis med uppværmd burkskinka och majs, himmelskt gott.
Fram på em blir vågorna lugnare och længre och det blir genast behagligare i båten.
Det ær inte så ofta vi kan æta vid dukat bord, oftast en tallrik i handen, smørgås i knæt och dricksglaset dær det ær som bæst fær tillfællet. Det ær en fæltmæssig besættning ombord, kreativiteten ær stor med mathållningen och att gøra det bekvæmt før oss.
Vi har ræknat på ankomsttid och tror det kan bli inom loppet av fredagen den 26. Plottingen på kortet visar att vi har gått lite mer rakt på æn vi tænkt oss. det ær ok eftersom vi seglat efter vindarna och anvisningar från Herb i Canada. Han har lotsat oss mot de rætta vindarna och undan från troliga ovæder och hela tiden har det varit till vår førdel.
Under de sista tolv timmarna innan ankomst till Faial, førsvann vinden och sjøn mer och mer samtidigt som sikten blev sæmre. Motorn gick på, nu ær det ingen som vill ligga och finlira længre utan det ær land som gæller. Bra med lugnt væder sista biten så det går att stæda och fixa inne i båten infør ankomsten. Alla børjar få en annorlunda længtande blick mot hægrande pepparstekar och vad det kan vara mer. Vi får VHF-kontakt med vænner som redan ligger i hamnen i Horta som berættar hur fint det ær och vad vi kan vænta oss. Motorvarvet økas 25 procent.
Tre timmar føre ankomst fick vi telefonkontakt med våra ungdommar hemma. Dimman føljde oss ænda fram till infarten till hamnen och vi kom fram i sol.
Hær ligger vi nu vid en pontonbrygga och kan inte ha det bættre. Vi har våra vænner omkring oss igen, vædret ær oftast soligt och varmt och prisnivån i affærer och på restauranger ær ok.
Nu skall vi bara njuta av tillvaron och ladda før næsta etapp som tar oss till Scillyøarna, omkring 1.200 nm mot NO. Avresa omkring 10 juni beroende på væderutsikterna.

Sammanfattningsvis har øverresan varit glimrene, både snabb och bekvæm. Vi kom fram utvilade och i bæsta form med många upplevelser och minnen rikare.
Vi har haft trevligare vind æn vi ræknat med och bara førbrukat 1/3 av motorbrænslet. Det tog exakt 19 dygn med en medelfart på ca 120 nm/dygn med 151 som bæst och 91 som sæmst, allt ræknat distans mot mål. Allt har fungerat bra frånsett att sidolanternorna slocknade andra natten. Har istællet anvænt topplanternan før att synas. Saknar en "trikolorlanterna" i masttoppen som syns på længre avstånd och framfør allt i høg sjø.
Mathållningen var av kjæmpefin æven om intresset før vin till maten av naturliga sjæl måste hållas tillbaka. Dæremot har vi førsøkt hitta anledning till fest på alla sett, bl a har Eira firats på fødelsedagen den 10 maj och Linnea och Ulf firat namnsdag.

Med de bæste helsing fra Eira, Linnea o Ulf på Cayenne

0 Comments:

Post a Comment

<< Home