Monday, June 26, 2006

Resebrev 10

Resebrev 10 från Cayenne
Tenerife och Gomera

Måndag till onsdag den 27 oktober
Upp och iväg en timma före gryningen för att säkert hinna till Santa Cruz på Tenerife denna dag. Dit är det ca 50 mil, eller som till Visby hemifrån. Vi brukar jämföra avstånd med denna sträcka för att få ett förståeligt perspektiv på avstånd vi har framför oss.
Det känns inte helt bra när jag tittar ut och ser de trasiga molnen som talar om frisk vind. Från NV naturligtvis, det är den kursen vi skall hålla när vi rundat nordspetsen på Gran Canaria.
Så var upptakten till denna segling och så var fortsättningen. Kl 21.00 var vi i hamn efter en delvis tråkig och jobbig dag som vi helst vill glömma, förutom delfinerna som var med oss ca en halvtimme när det blåste som mest.
På Canaris cirkulerar nästan allt intresse omkring olika sk ”rallyn” där det största är ARC som startar 21 november i Las Palmas och tar med 250 båtar till Västindien. Redan nu präglas hamnen av dessa båtar som många veckor i förväg kommer till startplatsen och är garanterade bryggplats, vilket naturligtvis blockerar för andra seglare.
Samma problem mötte vi i Santa Cruz här på Tenerife.
Vi skulle få sova över natt och sedan lämna hamnen för att det kommer ett sk ”rally” någon gång. Ledningen för marinan är väldigt nervös att det inte skall finnas platser till rallybåtarna när de kommer, men de vet inte när. Ryktet säger att de flesta båtar i det aktuella rallyt fortfarande är kvar i Frankrike pga ogynnsamt väder.
Vi skall vänta in vår gode vän Rune från Linköping på tisdagnatten så någonstans måste vi ligga när han anländer.
Den plats vi lyckades hitta har inte varit någon efterfrågan på så vi stannar som vi tänkt till torsdag morgon så får vi se om de vill ha betalt för hamnplatsen fastän vi sannolikt inte legat i hamnen mer än en natt och att vi legat på en plats som sannolikt inte existerar.
Santa Crus är en lagom stor stad som är ganska präglad av turism även om den inte ligger mitt bland playorna. Det syns att spanska öborna lever ett ganska gott liv, materiellt sett. Staden är välskött och det byggs och ändras nästan i varje kvarter. Affärsgatorna är ju inget för en långseglarplånbok och utbudet är heller inte av det slag som vi eftertraktar men det är storslaget och intressant att jämföra utbudet på de olika platser vi besöker.

Torsdag, fredag
Avgång i fint väder med en lätt bris som gjorde vår gäst besviken eftersom det blev mest motorgång till Bahia de Abona som var dagens mål. Detta är en av de få naturhamnar som är användbara utmed Tenerifes SV-kust och just i dag låg dyningen från NV med växlande vind så det var riktigt lugnt och trivsamt i bukten. Mot kvällen fick vi sällskap av två båtar till. Under natten smög dyningen runt och blev jobbig eftersom den inte stämde med vinden. Ett extra ankare i aktern som riktade upp båten mot dyningen återställde nattron.
Lugn och skön morgon med frukost i sittbrunnen innan vi masade oss runt sydspetsen och kunde räkna in alla flygrörelser till och från ön. Rune stortrivdes med både värmen och vinden. Kl 14.00 droppade vi ankaret i viken utanför playan och hotellen i Los Cristianos. Snacka om att ligga mitt i smeten.
Här är en riktig turistfälla med allt du kan tänka dig. Det fina är att utbudet är så stort att det finns konkurrans vilket visar sig i priset på restaurangerna.

Lördag, söndag
Lördagen ägnades åt en rundrur på ön med egen guid, Rune. Det visade sig att han varit runt på ön vid flera tillfällen så nu fick även vi tillfälle att dra nytta av detta. En helt fantastisk ö med den snöklädda Teide, 3 718 meter, och i övrigt växlande natur beroende på vilken sida du väljer. Från helt dött månlikt lavalanskap till bördig mark med bananodling är det inte lång sträcka. Vägarna, vissa sträckor, var i klass med Madeira och letade sig fram mellan byarna i hisnande slingor utmed bergssidorna. Lite fest på kvällen eftersom vi lämnar ön i morgon.
Har lite strul med vintertiden som startade i natt. Såg på Navtex att klockan skall skruvas tillbaka.
Har vi vunnit eller förlorat en timma?
Kommer iväg mot Gomera kl 11.00, vintertid, men solen lyser ändå.
Det är 20 miles över och på denna segling kunde vi verkligen frossa i upplevelser. Delfiner, pilotvalar, motvind som vred mot nord och ökade så vi fick reva och hade en härlig segling. Framme vid 15-tiden och fick ligga på väntkaj till nästa morgon.

Måndag den 1 november
Denna dag ägnades till en del åt att försöka finna spåren efter Colon, eller Columbus som han hette. Det var här han gjorde avstampet till den fantastiska resan då han upptäckte Amerika, fast han trodde sig vara i Indien. Det var också här han förförde den vackra Beatris, änka efter den mördade greven Herman Peraza. På Calle del Medio finns en liten stenkyrka, Iglesia de la Ascención där han föll på knä och bad en bön inför sitt äventyr.
Får se om vi gör om denna procedur innan vi drar. Tiderna förändras och det var ju en stund sedan han var här.
La Gomera känns annars helt rätt. Det har vi kännt ända sedan vi startade hemifrån. San Sebastian har redan en plats i våra hjärtan och vi hoppas innerligt att inget skall ändra på detta. Här skall vi stanna tills vi drar mot Cap Verdeöarna omkring den 10:e denna månad.
På kvällen avmönstrade vår vän Rune för att ta flyget hem till kneget. Vi kunde se att det kändes tungt men tyvärr är det så, allt trevligt har sitt slut och någon måste arbeta. Vi har fått vår dos av skvaller hemifrån och det känns nu som vi trots allt inte är så långt borta från våra vänner.

Tisdag till torsdag
Dagarna går ganska fort. Det blir inte så mycket gjort eftersom det är riktigt varmt mitt på dagen. Skipper har beställt nya solglasögon och damerna har varit tillbaka på Tenerife och förlustat sig. Skulle behöva komma över och komplettera vår utrustning med smått och gott men det går även att finna utrustning här även om man får leta runt i de små affärerna.
Vi fortsätter även att komplettera skafferierna inför de längre seglingarna. Vattenlinjen behöver rengöring emellanåt, även om den knappast syns längre. Innan vi for hit var jag nere och skrapade bort långhalsar från propellern och se, det gjorde mycket på farten vid motorgång.
Under torsdagen kom följande Navigationsvarning på Navtexen, ”S Spain and Canary Islands is risk of locust plague arriving from Algeria”. Nu såg vi inga gräshoppor här men de lär kunna segelflyga över till öarna vid bra vind.

Fredag 5 november (6 dagar kvar)
Tidig revelj. I dag har vi bil och den måste utnyttjas på bästa sätt. Lastar i gasolkruka och bränsledunkar och drar iväg till gasolstationen. Är beredd på mycket argumenterade eftersom den skiljer sig från spansk standard. Fem minuter senare, och 50 kronor fattigare, var allt klart. Så kan det gå när man har flyt. Att de nyköpta dunkarna för Diesel inte höll tätt tog vi som ett helt annat problem.
Denna dag skall vi titta på resten av ön. Vägen mot Hermigua håller bra standard och snirklar sig fram utmed berssidorna. Här och där finns en liten by i dalgångarna. Här odlas det på terrasserna, mest bananer. Garajonay heter Nationalparken som skyddar de centrala delarna av ön, eller rättare sagt, viss växtlighet mot påverkan utifrån. Mycket välordnat med vandringsleder och färdigställde utsiktsplatser, då talar vi om utsikt, helt sanslöst vilka vyer.
Lunch på Playa de Ingleses vid Valle Gran Rey och vidare tillbaka rakt igenom nationalparken och ön. Det kändes skönt att andas skogsluft och höra suset från Pinjeträden. Känns som lite hemma faktiskt. Det var kallt, riktigt svinkallt på denna höjd. Var och letade en julkotte, satt mig en stund på ”ett bra pass” för att känna hur det känns. Det finns ju vissa saker man saknar, som t ex jakten hemma. Efter två minuter frös jag ordentligt, som sagt, det var precis som hemma och jag längtar inte dit just nu.
Tillbaka i San Sebastian fortsatte vi komplettering med ”tunga saker” till skafferiet. Fick även mina glasögon levererade. Den omtänksamme optikern hade ökat infärgningen till 90% så när man går ner i ruffen blir allt svart. Får se hur detta skall gå.

Lördag till onsdag
Söndagen skall vara en vilodag och det är ingen konst att följa eftersom det nu är ordentligt varmt här. Det är först fram på kvällen aktiviteterna börjar med BBQ eller en öl på torget.
Vi fortsätter annars att jobba vidare efter den lista vi har. Linnea har skrapar bort långhalsar och annan beväxning på vattenlinjen, samt monterat upp nät för förvaring av grönsaker och frukt. Eira har vaxat hela båten och skipper har farit runt undertill och rensat avlopp och vårdat botten. Vi har även kollat riggen, fixat med en DanBoy, gjort en fixering av fiskespöt så det funkar när vi seglar och servat Watermakern mm mm.
Det är alltså meningen att båt och besättning skall vara helt på topp när vi drar vidare mot Cabo Verde som ligger ca 850 mil SSV. Där stannar vi någon vecka innan vi går vidare till Barbados som vi räknar att angöra omkr 15 december.
Vi planerar nu att dra på torsdag fm om väderprognosen ser bra ut. För vår del får det vara bra med motigt väder nu. Vädret har vi som säkerhet beställt för flera dagar sedan så här gäller inget manana.
Vi tror det går att hitta en kontakt med nätet på Cabo Verde men man vet aldrig, så det är kanske bäst att önska alla en God Jul redan nu.

Vi bifogar adress till ön Bequia där vi tänkt fira jul tillsammans med norska och svenska båtar som vi mött under seglingen hit. Man får räkna med att det tar ca tre veckor för flygpost att komma fram. På Bequia vittjar vi lådan den 20 dec ca.

For arrival vaiting
CAYENNE (stort och tydligt, sorteringsnamn)
Namn Fornlund
C/o General Delivery at the main post office, GPO
Port Elisabeth
Bequia
Västindien

Ha det gott så länge, vi hörs
Familjen Fornlund

0 Comments:

Post a Comment

<< Home