Monday, June 26, 2006

Resebrev 7

Resebrev 7 från Cayenne
Cascais den 22 september

Söndag 12 till fredag 17 september.

Vi har nu bott in oss i denna marina och hunnit se oss omkring. Det är ca 30 min med tåg till Lissabon. Här kan du lägga hur mycket tid som helst bl a på det som finns kvar av Vasco da Gamautställningen -98. Oceanariumet torde vara det finaste i världen just nu. Här är även uppsamlingsplats för de som är ute och långseglar.
Har även reparerat kylvattenpumpen till motorn som börjat läcka.

Söndag
Just nu i dagarna tycker vi att det är extra trevligt att bara drälla omkring bland våra vänner i den lilla seglarkoloni som bildats och som skall vidare till kanaris och västindien. I senaste resebrevet sa vi att vi skulle starta mot Madeira och det gjorde vi också. Vi startade vid lunch i fredags och råkade under natten ut för ett oväder som vi in i det längsta hoppades att det skulle avta, men vi fick rapport via Navtex att någon bättring inte var att vänta. Istället började det rapporteras om stängda hamnar utmed kusten. Efter 30 timmar tog vi beslutet att vända tillbaka mot Cascais utanför Lissabon som vi ju kände som en säker hamn. Det tog 19 timmar att ta oss tillbaka 86 mil, utan mer segel än en stormfock.
Samtidigt som det var mycket jobbigt med både vind och framför allt den höga sjön, var det fascinerande att se hur bra båten uppförde sig och detsamma gällde besättningen. Vi jobbade som vi brukar i tretimmarspass, ensam på vakt om det går, annars två på vakt och en i vila. Under natten när det var som värst vistades alla innomhus i den relativa trygghet man har där. Det är faktiskt sant som jag läst om tidigare, det var riktigt skönt att stänga ute alla oljud och krypa ihop i en sjökoj som var någorlunda still. Som jag sagt tidigare så styr vi nästan aldrig båten själva och detta gällde även nu. Under natten sedan vi vänt var läget följande:
Vinden var jummen och skön, mellan SV och V och pendlade mellan 30 och 45 knop, det regnade nästan oavbrutet rakt in i sittbrunn vilket var jobbigt för vakten som måste ut och spanade av horisonten efter andra fartyg var 15:e minut. Den avgörande orsaken till att vi vände var att sjön byggdes upp oroande fort. Men Atlantvågor är ganska drägliga så länge man är ute på djupt vatten, långa och inte särskilt branta. Det är först när man angör land och vattendjupet minskar som de kan bli lite ostyriga. Vid ett tillfälle på morgonen befann vi oss plötsligt i en djup krater tycktes det. Vatten horisonten runt och när båten lyfts upp på kanten kunde man skåda ner i en veritabel dalgång, eller krater, helt fantastiskt.
Klockan 10.00 på förmiddagen bröt solen igenom och vinden avtog till 20-25 så det kändes riktigt gemytligt i sittbrunn. Självklart infann sig frågan, har vi överreagerat, borde vi ha fortsatt? Svaret har vi fått under tre dagar sedan vi kom in i hamnen. Det blåser nästan lika jävligt än, och med fel riktning.

Torsdag den 23 september
Förbereder som bäst för ett nytt försök till Madeira, eller Porto Santos i första svängen. Har reparerat Furlexen till genuan som bröts sönder under förra försöket. Selden i sverige tipsade om hur man provisoriskt lagar så det går att använda. Reservdelar flygs till Funkal på Madeira helt utan kostnad. Det kallas service.
Repeterar adresser som du kan sända post till den närmaste tiden. Till Madeira kommer vi omkring den 5 oktober.

S/Y CAYENNE (stora bokstäver är viktigt så det syns bra)
Eira/Linnea alt Ulf Fornlund
Marina Funcal
9000 Funcal
Madeira
Portugal

Nästa tillfälle blir på Kanarieöarna omkring 15 oktober:

S/Y CAYENNE
Namn
Svenska kyrkan i utlandet
Ansgarsgården, Nestor de la Torre
26, E-350 06 Las Palmas de Gran Canaria


Hjärtliga hälsningar
Eira, Linnea och Ulf

0 Comments:

Post a Comment

<< Home